طراحی اتاق خواب با دانستن پنج نکته ضروری درباره سبک زندگی شما

اهمیت طراحی اتاق خواب در این است که ما بیشتر از یک سوم زمان خود را در اتاق خواب می‌گذرانیم. به هنگام طراحی اتاق خواب، طراح خود را از خواسته‌ها، اولویت‌ها و ویژگی‌های اتاق خواب رویایی خود باخبر کنید.

طراحی اتاق خواب

مردم فکر می‌کنند نقش طراحان بیشتر در طراحی آشپزخانه یا سرویس بهداشتی است. البته چنین تفکری قابل‌درک است زیرا اهمیت این فضاها و هزینه بازسازی و تغییر مدل آن‌ها بسیار زیاد است. مشکل این‌جاست که به خاطر توجه به دیگر نقاط خانه، اغلب از اتاق خواب غافل می‌مانیم.

تصور ما این است که اتاق خواب نباید آخرین مرحله از فرآیند طراحی باشد. هرچند طراحی اتاق خواب همانند آشپزخانه یا سرویس بهداشتی زمان زیادی نمی‌گیرد، اما برای اینکه اتاق خوابی مطلوب و متناسب با سبک زندگی شما طراحی شود، باید توجه زیادی به آن داشته باشید.

زمانی که طراح می‌خواهد به طراحی اتاق خواب فکر کند، چند نکته را در نظر می‌گیرد: فضای رفت‌وآمد، محل قرارگیری مبلمان اتاق، ویو، دسترسی به فضای خارج از اتاق، نور و تهویه.

در صحبت‌های اولیه‌ای که با طراح اتاق خواهید داشت، می‌توانید خواسته‌های خود و رفتارهایتان (کارهایی که می‌خواهید در اتاق خواب انجام دهید) را برای او مشخص کنید. اجازه دهید در آغاز این دو فاکتور مهم را توضیح دهیم و بعد به فاکتورهای دیگر بپردازیم.

  • خواسته‌های شما از اتاق خواب

    طراحی اتاق خواب

قبل از طراحی هر فضایی باید مشخص کنید انتظارات شما از آن  فضا چیست، اتاق خواب نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای این کار باید نیازها و خواسته‌های خود را مشخص کنید. این لیست باید نشان‌دهنده سبک زندگی و رفتارهای شما باشد. چنین چیزی به فرآیند طراحی کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

لیست خواسته‌های شما می‌تواند شامل خواسته‌های بزرگی مثل دری اضافه به روی حیاط خلوت یا خواسته‌های کوچکی مثل چراغ خواب باشد.

کمی زمان بگذارید و عکس‌هایی از اتاق خواب‌های دلخواه خود جمع‌آوری کنید. تصاویر همیشه بهتر از کلمات بیانگر منظور شما خواهند بود.

  • اولویت‌های شما

    طراحی اتاق خواب

بعد از مشخص کردن خواسته‌هایتان، سراغ اولویت‌ها بروید. اغلب این بخش به بودجه شما مربوط می‌شود که مانند دیگر بخش‌های پروژه طراحی، باید قبل از آغاز کار مشخص شود. میزان برآورده شدن لیست خواسته‌های شما بستگی به این دارد که چه‌قدر بین چیزهایی که دوست دارید داشته باشید و چیزهایی که باید داشته باشید، تعادل ایجاد می‌کنید. مهم‌ترین بخش مشخص کردن اولویت‌ها این است که شما و طراحتان دیدگاهی یکسان به طراحی اتاق خواب موردنظرتان داشته باشید.

  • رفتارهای شما

    طراحی اتاق خواب

اتاق خواب جایی است که هر کس در آن رفتار خاصی دارد. با بیان کردن عادت‌های شخصی خود برای طراح به او کمک خواهید کرد که روش استفاده شما از اتاق را درک کند. حتی شاید بخواهید در اتاق خواب جدید، نوع جدیدی از عادت‌ها را در خود به وجود بیاورید، مثلا هر روز کمی ورزش کنید یا از نورپردازی طبیعی استفاده کنید.

اگر اتاقتان با فرد دیگری مشترک است، آیا یکی از شما زودتر از دیگری از خواب بیدار می‌شود؟ آیا آن فرد دوم دوست ندارد کسی مزاحم خوابش شود؟ آیا دوست دارید اتاقتان به هنگام خواب کاملا  تاریک باشد؟ یا دلتان می‌خواهد با نور خورشید از خواب بیدار شوید؟ آیا عادت دارید قبل از خواب کتاب بخوانید؟

از الگوهای خوابتان یادداشت بردارید و آن‌ها را با طراح در میان بگذارید. مثلا اگر اهل مطالعه هستید، استفاده از چراغ خواب فکر خوبی است. یا اگر با وجود هر میزان نوری نمی‌توانید بخوابید باید به فکر استفاده از پرده باشید.

فراموش نکنید که اندازه تخت نقش مهمی در طراحی اتاق خواب دارد. اندازه تخت مطلوبتان را با طراح اتاق در میان بگذارید.

اگر وسایل زیادی دارد باید به فکر استفاده از فضاهای نگهداری وسایل باشید. در صورتی که فضای اتاقتان کوچک است، این مطلب را بخوانید.

  • وسایل و مبلمان

    طراحی اتاق خواب

بعد از اینکه اندازه تخت مناسب اتاق را مشخص کردید، می‌توانید به بحث درباره وسایل و مبلمان اتاق (چیزهایی که دارید و چیزهایی که باید بخرید) بپردازید. این موارد شامل میزهای پاتختی، چراغ‌های پاتختی، میز توالت، یک صندلی، آینه، فرش یا قفسه کتاب است.

  • خلق‌وخو و سبک شخصیت شما

    طراحی اتاق خواب

طراحان به هنگام طراحی اتاق، به خلق‌وخو و سبک شخصیتی افراد دقت می‌کنند. به عکس‌هایی که در مراحل قبل جمع کرده بودید نگاهی بیندازید. اغلب متوجه می‌شود که در همه آن‌ها چند نکته یکسان وجود دارد. شما به سبک روشن و مینیمالیستی علاقه دارید یا دوست دارید از رنگ‌های تیره استفاده کنید؟

برای آشنایی بیشتر با سبک مینیمالیستی این مطلب را بخوانید.

برای آشنایی بیشتر با تأثیرات روانشناسی رنگ ها این مطلب را از دست ندهید.

سبک خانه را نیز در نظر بگیرید. خانه شما سنتی است یا مدرن؟ یادتان باشد تخت بخش بزرگی از فضا را اشغال می‌کند پس به جنس روتختی توجه کنید.

فراموش نکنید طراحی فرآیندی طولانی‌مدت است، اما نتایج مطلوب آن، صرف این زمان را توجیه می‌کند.