اتاق خواب کوچک خود را با رعایت چند اصل مهم، بزرگ‌تر جلوه دهید.

اتاق خواب کوچک یکی از مشکلاتی است که بیشتر ما در خانه‌هایمان با آن سروکار داریم. باید بدانید که رنگ‌ها و فضاهای نگهداری وسایل مختلف می‌تواند به هر اتاقی در هر اندازه‌ای کمک کنند تا بزرگتر به نظر برسند. از نکته‌هایی که برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم استفاده کنید تا فضای اتاق خواب کوچک خود را بهبود ببخشید.

اتاق خواب کوچک

رنگ های روشن و خنثی

اتاق خواب کوچک

برای اینکه اتاق خواب کوچک خود را جادارتر نشان دهید، و در عین حال حس کسالت بر آن حاکم نشود، از ترکیب سفید با رنگ‌های آرام و خنثی مثل صورتی یا آبی کم‌رنگ استفاده کنید. با استفاده از گیاهان و یک یا دو تابلوی دیواری کاری کنید که زندگی در اتاق خوابتان جریان پیدا کند.

پرده‌های نازک و روشن و پارچه‌های کتان، حس گسترده بودن فضا و آرامش و صمیمت را القا می‌کنند. می‌توانید از ترکیب بالش‌های تیره و روشن استفاده کنید. با بازی کردن با رنگ‌ها باعث گردش بیشتر چشم می‌شوید که در نتیجه می‌توانید موجب بزرگ‌تر نمایان کردن اتاق شوید.

رنگ‌های تیره

اتاق خواب کوچک

در رنگ‌آمیزی اتاق خواب کوچک خود از استفاده از رنگ‌های تیره هراسی نداشته باشید. یک دیوار تیره می‌توانید در نظر انسان دورتر دیده شود و در نتیجه اتاق را بزرگ‌تر نشان دهد. پس مجبور نیستید تنها از رنگ‌های روشن و خنثی استفاده کنید، اما فراموش نکنید باید بخشی از دیوار تیره را با رنگ‌های روشن بپوشانید تا اتاق را کوچک و خفه نکنید.

برای آشنایی بیشتر با تأثیرات روانشناسی رنگ ها این مطلب را بخوانید.

طرح‌های گرافیکی

اتاق خواب کوچک

حتی در یک اتاق خواب کوچک هم می‌توان خلاق بود و از ویژگی‌های فضا به نفع طراحی استفاده کرد. استفاده از طراحی یا کاغذ دیواری روی یکی از دیوارها فضا را جذاب‌تر می‌کند. به طرحی که طراح در تصویر زیر استفاده کرده و به فضای کوچک عمق بخشیده توجه کنید! واقعا بی‌نظیر است!

طراحی نامتقارن

اتاق خواب کوچک

اگر در دو طرف تخت، جای کافی برای میز ندارید، از روش‌های نامتقارن استفاده کنید و یک میز و چراغ را در یک طرف تخت قرار دهید و در طرف دیگر تخت یک چراغ دیگر بگذارید. در این حالت هم فضایی برای نگهداری و قرار دادن وسایل دارید و هم می‌توانید نور کافی برای مطالعه دو نفر را فراهم کنید.

حتی اگر فضای کافی برای دو میز دارید، می‌توانید از روش نامتقارن استفاده کنید و در یک طرف تخت یک دراور کوچک قرار دهید تا از فضای کوچک اتاق خوابتان بیشترین استفاده را ببرید.

تابلوهای بزرگ

اتاق خواب کوچک

برای جلب توجه چشم، می‌توانید از تابلوهای بزرگ استفاده کنید و آن را در مرکز دیوار قرار دهید. تابلوهای بزرگ با حس غالبی که در فضا ایجاد می‌کنند می‌توانند اتاق خواب کوچک را بزرگ‌تر نشان دهند. البته سعی کنید رنگ غالب تابلوهای شما سفید یا رنگ‌های خنثی باشند تا احساس خفگی در اتاق حاکم نشود.

پنجره‌های وسط دیوار

اتاق خواب کوچک

اگر پنجره‌ای بیشتر دیوار را گرفته است و وسط دیوار قرار دارد، تخت را به صورت عمودی در مقابل آن بگذارید. در این حالت تعادل و ساختارمندی بیشتری در فضا ایجاد خواهد شد.

فضاهای نگهداری از وسایل

اتاق خواب کوچک

اگر کمد دیواری ندارید و نیاز به فضای نگهداری زیادی دارید، می‌توانید از کمد بلند در کنار تخت استفاده کنید. این کمدها را تا سقف ادامه دهید و آن را جزئی از اتاق نشان دهید.

اما اگر در اتاق خوابتان به اندازه کافی کمد دارید، در دو طرف تخت از میز یا دراورهای کوتاه استفاده کنید تا فضا بازتر به نظر برسد. دیده شدن دیوار پشت میز یا دراور به بزرگ‌تر نشان دادن فضا کمک می‌کند.

آینه‌ها

اتاق خواب کوچک

همیشه می‌توان برای بزرگ‌تر نشان دادن فضا از آینه‌ها استفاده کرد. آینه‌ها می‌توانند به فضا عمق ببخشند و آن را متفاوت جلوه دهند.

توضیح کامل درباره روش‌های استفاده از آینه‌ها را در این مطلب بخوانید.

استفاده از تخت کوچک

اتاق خواب کوچک

گاهی به هنگام طراحی اتاق خواب کوچک، مجبور می‌شوید بین داشتن فضایی بیشتر روی تخت یا داشتن فضایی بیشتر در اطراف تخت، یکی را انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنیم از انتخاب تخت‌های خیلی بزرگ خودداری کنید و تخت‌های کوچک‌تر را امتحان کنید.

استفاده از تخت‌های کوچک‌تر به همراه المان‌های هنری سیاه و سفید می‌تواند حس طراحی پاریسی را در اتاق شما القا کند. یادتان باشد گاهی اوقات، کم هم می‌تواند کافی یا حتی عالی باشد!