سوالات مهمی که قبل از طراحی دکوراسیون، باید به آن‌ها پاسخ دهید

طراحان خوب باید همیشه قبل از طراحی سوالات مهمی بپرسند. طراحان نه دیکتاتور هستند و نه می‌توانند ذهن کسی را بخوانند! برای این که یک طراح بتواند سلیقه شما را درک کند باید اطلاعات اصلی را در اختیار داشته باشد.

اگر این مطلب را می‌خوانید معلوم است که تصمیم به طراحی منزلتان گرفته‌اید و فکر می‌کنید به تنهایی نمی‌توانید از پس چنین کاری برآیید. در نتیجه می‌خواهید یک طراح داخلی استخدام کنید. حالا باید چه‌کار کنید؟

طراحان شباهت‌های زیادی به روانشناسان دارند، چون باید برخی از مسائل شخصی شما را بدانند. مسائلی مثل: نیازهای شخصی شما، علاقمندی‌ها و چیزهایی که دوست ندارید و سبک زندگی شما در منزلتان. این نه سوال اساسی، سوالاتی هستند که یک طراح حرفه‌ای باید از شما بپرسد. حتی اگر او چنین کاری نکرد، این شما هستید که باید این اطلاعات را در اختیار او بگذارید تا نتیجه مطلوبی به دست بیاورید.

سوال اول:

دکوراسیون داخلی

فرض کنیم شما و طراحتان در منزلتان نشسته‌اید. طراح باید از شما بپرسد: «در این خانه چه چیزهایی را دوست دارید؟» این سوال از آن‌جایی اهمیت دارد که نشان می‌دهد طراح برای سلیقه شما ارزش قائل است و قرار نیست سلیقه شخصی خود را به شما و منزلتان تحمیل کند. مثلا در این تصویر شاید صاحب خانه بگوید از پیانوی بزرگ خوشش می‌آید. عالی است! مکالمه شروع شده و طراح با فضای ذهنی صاحب‌خانه آشنا می‌شود.

سوال دوم:

دکوراسیون داخلی

خوب، سوال دوم واضح خواهد بود. «از چه چیز این اتاق خوشتان نمی‌آید؟» با این سوال طراح می‌تواند سلیقه شما را بهتر درک کند و شما به او کمک خواهید کرد که چیزهایی که باید حذف یا جابه‌‌جا شوند را بشناسد.

سوال سوم:

دکوراسیون داخلی

یکی از سوالات مهمی که هر طراحی باید به آن اشاره کند این است که «چه رنگ‌هایی را دوست دارید؟» رنگ‌ها کاملا سلیقه‌ای هستند بنابراین نمی‌توانید از طراحتان انتظار داشته باشید از همان رنگ‌هایی استفاده کند که شما دوست دارید. برای اینکه طراح از رنگ‌های موردعلاقه شما به بهترین شکل استفاده کند، باید آن‌ها را برای او بازگو کنید.

برای آشنایی بیشتر با تاثیرات روانشناسی رنگ‌ها این مطلب را بخوانید.

سوال چهارم:

سوال چهارم نیز مشخص است، «از چه رنگ‌هایی خوشتان نمی‌آید؟» شما مختارید رنگ‌هایی را که دوست ندارید نام ببرید تا طراح آن‌ها را از برنامه طراحی خود حذف کند!

سوال پنجم:

دکوراسیون داخلی

سوال پنجم سوالی است که به فرآیند طراحی جهت می‌دهد. «آیا تصویر یا نمونه طراحی خاصی مدنظر دارید که رنگ‌های مطلوب شما را نشان دهد؟»

می‌توانید از یک عکس، نقاشی، ظرف یا پارچه‌ای که دوست دارید استفاده کنید تا تلفیق رنگ‌های مطلوبتان را به طراح نشان دهید.

سوال ششم:

دکوراسیون داخلی

سوال ششمی که طراح باید از شما بپرسد این است که «آیا شما سبک موردعلاقه‌ای در طراحی منزل دارید یا نه؟»

شاید مطمئن نباشید چه سبک‌ها و رنگ‌هایی را برای طراحی منزلتان می‌پسندید. برای رفع این مشکل می‌توانید از تصاویر طراحی‌های مختلفی که در اینترنت یا کتاب‌ها وجود دارند استفاده کنید. کلکسیونی از تصاویری که دوست دارید و تصاویری که دوست ندارید جمع کنید. زیاد فکر نکنید. حس اولیه‌ای که از تصاویر می‌گیرد نشان‌دهنده سلیقه اصلی شما است. این دو دسته تصویر را به طراح نشان دهید. چنین کاری به طراح کمک می‌کند تا بهتر با سلیقه شما آشنا شود.

سوال هفتم:

دکوراسیون داخلی

سوال مهمی که طراح باید از شما بپرسد این است که «از این اتاق چه استفاده‌هایی می‌کنید؟» مثلا اگر طراح مشغول طراحی مسترخواب است، کاربرد اصلی اتاق خوابیدن است، اما قرار دادن تلویزیون و صندلی مخصوص آن نیز اهمیت زیادی دارد. همچنین باید به جای قرار گرفتن وسایل مختلف در اتاق دقت کرد.

اگر اتاق نشیمن را طراحی می‌کنید، آیا صرفا از آن برای پذیرایی از مهمان استفاده می‌کنید یا دورهمی‌های روزانه خانوادگی نیز در این اتاق صورت می‌گیرد؟ شاید هم بخواهید تلویزیون را در همین اتاق قرار دهید؟

سوال هشتم:

دکوراسیون داخلی

سوال بعدی این است که «آیا نیازهای فردی خاصی وجود دارد که طراح باید مدنظر داشته باشد؟» مثلا آیا فرد سالمندی در خانه زندگی می‌کند که از صندلی چرخ‌دار استفاده کند یا در خانه کودکی وجود دارد؟

سوال نهم:

دکوراسیون داخلی

یکی از دیگر سوالات مهمی که طراح باید از شما بپرسد و شاید کمی موجب آزردگی خاطرتان شود این است که «برای طراحی این خانه چه مقدار هزینه خواهید کرد؟» مشخص نکردن بودجه می‌تواند موجب ناراحتی و آشفتگی شما در طول کار شود. خجالت نکشید و بودجه واقعی خود را به طراح بگویید. در نهایت از طراح بپرسید آیا بودجه‌ای که برای طراحی ایده‌آلتان در نظر گرفته‌اید، واقع‌گرایانه است یا نه؟ شاید از جوابی که می‌شنوید ناراحت شوید، اما جنگ اول به از صلح آخر است! بهتر است همین آغاز کار تکلیف خود را بدانید تا مجبور نشوید کار را ناتمام بگذارید یا خودتان را به قرض بیندازید!

در ضمن اغلب طراحان پیشنهادی در آستین خود دارند تا با راه‌های کم هزینه‌تر به بهترین نتیجه برسید.

راستی چه سوالاتی به ذهن شما می‌رسد؟ می‌توانید این لیست را کامل‌تر کنید؟