شاید لوکس بودن و طراحی لوکس خانه دغدغه خیلی از افراد باشد و برای این کار هزینه‌های هنگفتی نیز متحمل شوند اما بیش از صرف هزینه‌های گزاف باید طرح کلی مکانی که قرار است به یک جایگاه لوکس بدل شود را در ذهن پیاده‌سازی کرد.

به هر تقدیر مفهوم لوکس و لاکچری با پرداخت هزینه و خرج کردن پول گره خورده است اما این که پول چگونه باید خرج شود و صرف خرید یا تغییر کدام بخش شود بسیار مهم است. شاید بتوان اسم این موضوع را همان سلیقه و خوش‌ذوقی در طراحی دانست. گاهی میلیون‌ها دلار برای طراحی لوکس یک محیط هزینه می‌شود اما حاصل امر چندان چنگی بر دل نمی‌زند و گاهی یک طراح زبردست و خوش‌سلیقه با به کاربردن هزینه بسیار کمتر شاهکاری می‌آفریند که معنای واقعی مفهوم لاکچری و لوکس بودن را به رخ می‌کشد. همه ما دوست داریم در خانه‌ای با طراحی لوکس و شیک زندگی کنیم که این مسئله بستگی به نوع و اندازه خانه ما دارد. مسلما طراحی داخلی لوکس و شکیل یک خانه با یک ویلا متفاوت است و همین‌طور طراحی مجلل و لوکس یک ویلای ساحلی با یک ویلای جنگلی تفاوت خواهد داشت. اساسا نمی‌توان یک طرح و نقشه کلی برای طراحی داخلی لوکس و شیک یک خانه ارایه داد.

 

76

معماری داخلی

معماری داخلی در طراحی لوکس خانه بسیار مهم است. حالت اتاق نشیمن، مثلا ال بودن یا مربع یا مستطیل بودن اتاق در طراحی داخلی حائز اهمیت است. گاهی نیاز است به منظور رسیدن به یک طراحی داخلی لوکس، اتاق نشیمن دستخوش تغییرات و بازسازی شود اما یادتان باشد بی‌گدار به آب نزنید و ابتدا از طرح خود مطمئن شوید و سپس به جان در و دیوار خانه بیفتید. اجزای پیش‌ساخته برای این قبیل تغییرات بهترین گزینه هستند.

رنگ

اتاق نشیمن باید متناسب و درست انتخاب شود چرا که این اتاق محل گردهمایی‌های خانگی است و شاید بیشتر وقت افراد خانه در این اتاق سپری شود. همچنین چون این اتاق یک محل عمومی است و شخصی نیست، باید در انتخاب رنگ آن دقت کرد. رنگ‌هایی هستند که رنگ لوکس محسوب می‌شوند؛ اولین رنگ طلایی است، نقره‌ای، سفید، بنفش و زرشکی رتبه‌های بعدی را دارند. در به کارگیری این رنگ‌ها باید نهایت دقت و ظرافت صورت گیرد چرا که گاهی به کار بستن بیش از حد یک رنگ جنبه لوکس بودن را از بین خواهد برد و طراحی داخلی را در حد یک کار معمولی و حتی ضعیف پایین می‌آورد. نکته دیگر این که منظور  از رنگ‌، فقط رنگ‌ در و دیوار و پنجره نیست بلکه رنگ مبلمان، پرده، کف‌پوش و اجزای دکوراتیو نیز در رنگ‌آمیزی فضای داخلی موثراند. شاید شما یک دست مبلمان شیک به رنگ آبی داشته باشید و گمان کنید که آبی رنگ لاکچری نیست پس این مبلمان برای اتاق نشیمن مناسب نیست، اما همان‌طور که قبلا نیز گفته شد هیچ قراردادی برای طراحی داخلی لوکس وجود ندارد، بلکه تناسب، هماهنگی و شکیل بودن است که اهمیت زیادی دارد.

اجزای دکوراتیو

یکی از مهم‌ترین عناصر یک طراحی داخلی لوکس، داشتن لوازم تزیینی و دکوراسیون مناسب و شکیل است. امروزه آن‌قدر لوازم تزیینی و دکوراتیو مختلف وجود دارد که به راحتی می‌توان آن‌ها را با هر نوع دکوراسیون داخلی هماهنگ کرد. اما برخی عناصر دکوراتیو بیش از بقیه کاربرد دارند، مانند آینه‌های بزرگ با قاب‌های طلایی یا نقره‌ای یا حتی منبت‌کاری شده، ساعت‌‌های شماطه‌‌دار بزرگ و ایستاده، مبلمان شیک، فرش‌های ابریشمی، مجسمه، گلدان، تابلو، لوستر، آباژور، کمد و ….به غیر از این موارد به کار بردن گل و گیاه نیز اگر درست و به‌جا استفاده شود، بسیار لوکس و مجلل خواهد بود.

نوع چیدمان

اگر شما بهترین لوازم و مبلمان را داشته باشید اما چیدمان مناسب و خوبی اجرا نکنید، طراحی لوکسی نخواهید داشت. برای این کار می‌توانید از نرم‌افزارهای موجود کمک بگیرید و طرح سه بعدی چیدمان خانه را پیش از اقدام، بررسی و ارزیابی کنید. یادتان باشد که اگر اتاق را شلوغ کنید جذابیت خود را از دست می‌دهد اما اشکالی ندارد که اتاق نشیمن نسبت به سایر بخش‌های خانه کمی شلوغ‌تر باشد. به هر جهت این قسمت بخش عمومی خانه است و باید سلیقه همه افراد خانه در آن لحاظ شود. با این حال در چیدمان وسایل افراط نکنید؛ این‌جا اتاق نشیمن است نه انباری خانه. اولویت‌ها را در نظر بگیرید و بر مبنای آن‌ها وسایل و مبلمان مناسب را بچینید.

25

منبع: لاکچری استور