روش های تصفیه هوا در خانه و رفع آلودگی هوای خانه

اکثر مردم تصور می کنند آلودگی هوا چیزی است که فقط در فضای باز تجربه می کند. با این حال ، مشخص شده است که بسیاری از مواد سمی و آلوده کننده هوا در داخل منزل به همان اندازه خارج از منزل قرار دارند. در اتومبیل ، خانه یا محل کار ، مواد آلوده کننده هوا وجود دارد و اگر کیفیت هوا به اندازه توصیه شده تمیز نماند ، می تواند بر سلامتی افراد تأثیر بگذارد. حال ما می بایست روش های از بین بردن آلودگی و تصفیه هوای خانه را بشناسیم تا راههای جلوگیری از آلودگی هوا در خانه را درک نماییم.

مزایای استفاه از دستگاه تصفیه هوا در مقاله ای جدا برای شما شرح داده ایم

چگونه هوای خانه را تصفیه و پاک سازی کنیم؟

اسپری های آئروسل ، گرد و غبار روی مبلمان ، شمع های معطر ، ریختن موی حیوانات خانگی ، ریزگردها و خوشبو کننده های هوا چند نمونه از منابع آلاینده هوای داخلی هستند. خبر خوب این است که آلودگی هوای داخل خانه به راحتی تمیز و عاری از مواد آلاینده باشد ، قابل کنترل است. در اینجا ۲۵+ روش آسان و موثر برای کاهش آلودگی هوای داخل خانه آورده شده است. ( آیا دستگاه تصفیه هوا کرونا را از بین می برد )

در ادامه به روش های از بین بردن آلودگی و تصفیه هوای خانه می پردازیم. می بایست راههای جلوگیری از آلودگی هوا در خانه را بهتر بشناسیم.

افزایش تهویه خانه

  •  پنجره ها را باز کنید

باز کردن پنجره ها ساده ترین و ساده ترین راه برای کاهش آلودگی هوای داخل خانه است. به شرطی که محیط پیرامون خارجی فاقد پساب ، دود ، ترکیبات آلی فرار یا گرد و غبار باشد ، امکان گردش آزاد هوای تازه این امکان را فراهم می کند که آلودگی هوای داخل را کاهش دهد.

استفاده از مواد صیقل دهنده مانند لاک ، لاک ناخن و اسپری مو باید در فضای باز و جایی که جریان آزاد هوا وجود دارد؛ انجام شود. اگر این فعالیت ها باید در داخل خانه انجام شود ، باید تهویه خوبی داشته باشد زیرا آنها ترکیبات آلی فرار مرتبط با پیامدهای سلامتی بی شماری مانند مشکلات ریوی و سرطان را آزاد می کنند.

  • اطمینان حاصل کنید که کل خانه ، دفتر یا ماشین به طور مناسب تهویه شده است

تهویه مطبوع مناسب جریان آزاد هوای تازه را در داخل خانه تضمین می کند ، اما تهویه نامناسب باعث جمع شدن آلاینده ها در داخل خانه می شود.

  • از استعمال دخانیات در فضای بسته خودداری کنید

سیگار کشیدن در فضای بسته منجر به تجمع دود و مواد سمی می شود که به طور جدی بر کیفیت هوای داخلی تأثیر می گذارد. دود با بسیاری از مواد ایجادکننده سرطان از جمله سایر عناصر سمی همراه است که برای سلامت کلی انسان مفید نیستند. ترک سیگار بهترین راه حل است زیرا سلامت کلی را تضمین می کند. با این وجود ، سیگار کشیدن در داخل خانه یا اتومبیل کاملاً ممنوع است

نصب هود یا هواکش در آشپزخانه و حمام

  • اطمینان حاصل کنید که اجاق گاز شما از تهویه خوبی برخوردار است

هنگام پخت و پز در خانه ، اطمینان از تهویه مناسب اجاق گاز برای جلوگیری از تولید مونوکسیدکربن و هیدروکربن های تولید شده به دلیل احتراق ناقص ، مهم است. این گازها در محیط داخلی سالم نیستند و در طولانی مدت خطرات جدی برای سلامتی دارند.

  • برای کاهش رطوبت ، هود یا فن های خروجی را در آشپزخانه و حمام نصب کنید

هوای مرطوب در آشپزخانه و حمام باعث افزایش احتمال در معرض قرار گرفتن ساکنان داخلی در برابر کپک و قارچ می شود. کپک ها ذرات ریزی را حمل می کنند که می توانند وارد بدن شوند و منجر به بیماری های جدی مانند سرماخوردگی ، سرفه های مداوم و حتی عفونت های قارچی شوند. نصب هود و فن های خروجی در آشپزخانه و حمام به کاهش در معرض قرار گرفتن کمک می کند.

  • قبل از استفاده از شومینه ، از باز بودن دمپر دودکش اطمینان حاصل کنید

این به راحتی تجمع غبارهای کوچک و ذرات دود از شومینه را کاهش می دهد. همچنین از آزاد شدن مونوکسیدکربن که اغلب به دلیل احتراق ناقص ساطع می شود ، جلوگیری می کند.

با رایحه مصنوعی بوها را از بین نبرید

  •  از شر بوهای بد خلاص شوید.

اکثر افراد معمولاً سعی می کنند با استفاده از عطرهای مصنوعی و خوشبو کننده های هوا ، از بوی بد داخل خانه جلوگیری کنند. این مسئله به راحتی مشکل را بدتر می کند زیرا رایحه مصنوعی یا خوشبو کننده های هوا حاوی VOC و فتالات هستند که می توانند به سلامتی شما آسیب بیشتری برسانند. در عوض ، منبع بوها را پیدا کرده و از بین ببرید ، و منطقه را با تمیز کننده های خانگی یا جوش شیرین تمیز کنید.

  •  استفاده از خوشبو کننده ها را به حداقل برسانید

بیشتر مردم عطرها را دوست دارند ، اما این عطر باید از روغنهای مخصوص و خالص تهیه شود تا بر کیفیت هوای داخلی تأثیر نامطلوب نگذارد. خوشبو کننده های هوا مصنوعی دارای مواد حساسیت زایی هستند که در هوای داخلی گردش می کنند و با حملات آسم و آلرژی در ارتباط هستند. انتخاب محصولات بدون عطر به کاهش آلودگی هوای داخل خانه در خانه کمک می کند.

  • آفت ها و حشرات را مدیریت کنید

دور نگه داشتن غذا و آب بندی ترک ها از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا باعث جلوگیری از آفات و حشرات می شود. این امر نیاز به استفاده از سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی دفع کننده حشرات را کاهش می دهد. با کاهش قرار گرفتن در معرض مواد سمی محصولات مصنوعی تولید شده برای مدیریت آفت ها و حشرات، کیفیت هوای داخل را بهبود ببخشید.

تمیز نگه داشتن خانه

  •  تمیز کردن و گردگیری باید کاملاً انجام شود

گرد و غبار می تواند باکتری ها ، کپک ، موی حیوانات خانگی ، کنه ها ، کپک و گرده را حمل کند. تمیزکاری دقیق به دلیل از بین بردن این مواد به شدت برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه توصیه می شود. گرد گیری و تمیز کردن باید با استفاده از شوینده ها یا تجهیزات گرد گیری/ تمیز کننده سازگار با محیط زیست انجام شود.

  •  بهم ریختگی را به حداقل برسانید

با به حداقل رساندن شلوغی ، مدیریت انباشت گرد و غبار حامل باکتری ها ، کپک ها ، کنه ها و قارچ ها آسان تر است که آلودگی هوای داخلی را از این منابع کاهش می دهد.

  •  در صورت امکان فرش را بردارید

فرش ها به عنوان یک پناهگاه برای ذرات ریز گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی عمل می کنند که باعث افزایش آلودگی هوای داخل خانه می شود. ذرات گرد و غبار فرش ها با مشکلات مزمن ریوی مانند آسم و سرفه های مداوم همراه هستند. حذف موکت یک روش مطمئن برای کاهش آلودگی هوای داخل خانه است.

  •  کفش های را  درب خانه دربیاورید

شناخته شده است که کفش ها مقدار زیادی گرد و غبار  ، میکروارگانیسم های عامل بیماری و مواد شیمیایی در فضای باز را به خانه های ما وارد می کنند. به همین دلیل ، عمل برداشتن کفش درب از ساده ترین راه های کاهش آلودگی هوای داخل خانه است. پاک کردن مکرر و غبارروبی مرطوب با آب بسیار توصیه می شود.

  • سطل زباله را پوشانده نگه دارید

پوشاندن زباله به دور نگه داشتن آفات و حشرات کمک می کند. این بخشی از مدیریت آفات و حشرات است که نیاز به استفاده از سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی مصنوعی از بین برنده آفات و حشرات را کاهش می دهد.در نتیجه ، با کاهش انتشار مواد سمی از محصولات دفع  آفات و حشرات ، آلودگی هوای داخل خانه را کاهش می دهد.

  •  استفاده از مواد شیمیایی داخل خانه را کاهش دهید

محصولات خانگی بی شماری مانند پاک کننده ها ، سموم دفع آفات ، رنگ ها و مواد شوینده لباسشویی مملو از مواد شیمیایی است. مشخص شده است که این مواد شیمیایی در داخل منزل بسیار متمرکز هستند. بنابراین ، استفاده از این محصولات باید کاهش یافته و مدیریت شود تا آلودگی هوای داخل خانه به حداقل برسد. توجه دقیق به برچسب محصولات می تواند یک استراتژی مدیریتی موثر ارائه دهد. هنوز هم بهترین توصیه تغییر رویکرد به محصولات طبیعی است که عناصر کم خطرتری را در خود نگه می دارند.

  • نشتی آب را برطرف کنید

نشت آب به تجمع رطوبت و هوای مرطوب در محیط داخلی کمک می کند. در نتیجه ، در معرض قرار گرفتن ساکنان داخل خانه در برابر کپک و قارچ را افزایش می دهد. ذرات ریز هاگ قارچ ها می توانند وارد بدن شوند و منجر به بیماری های جدی مانند سرماخوردگی ، سرفه های مداوم و حتی عفونت های قارچی شوند. بنابراین ، رفع نشتی آب در کاهش قرار گرفتن در معرض کپک و قارچ کمک می کند

 تمیزکننده های خانگی درست کنید

اکثر محصولات نظافت منزل که به طور مصنوعی تولید می شوند ، از مواد شیمیایی غیر دوستدار محیط زیست پر شده است که ممکن است باعث مشکلات تنفسی یا آسم شود. امروزه ، فرآیندهای بسیار ساده ای برای ساخت پاک کننده های خانگی وجود دارد. سایتهای اینترنتی می توانند برای کسانی که می خواهند در این مسیر گام بردارند تا آلودگی هوای داخل را کاهش دهند ، مفید واقع شوند.

میزان آلایندگی را به طور منظم بررسی کنید

علاوه بر خانه ها و دفاتر ما ، این اتومبیل است که افراد هنگام جابجایی از یک منطقه به منطقه دیگر ، زمان زیادی را در فضای داخلی آن می گذرانند. این امر حفظ محیط داخلی خودرو را بسیار مهم می کند. یکی از راه های انجام این کار آزمایش منظم میزان آلایندگی خودرو برای کاهش آلودگی هوای داخل خودرو هنگام حضور در ماشین است.

  • خانه خود را از نظر رادون آزمایش کنید

رادون یک عنصر رادیواکتیو طبیعی است که در اثر تجزیه رادیوم ایجاد می شود. این ماده در خانه های ما یافت می شود و قرار گرفتن در معرض می تواند پیامدهای جدی بر سلامتی داشته باشد.

شناخته شده است که رادون باعث مشکلات رشد در کودکان و ضریب هوشی پایین می شود. آزمایش رادون و اطمینان از اینکه خانه رادون ندارد ، به عنوان یک روش عملی برای کاهش آلودگی هوای داخل خانه واجد شرایط است.

  • از ردیاب های مونوکسیدکربن استفاده کنید

مونوکسیدکربن می تواند آهسته فرد را تا حد مرگ خفه کند. به دلیل تهویه نامناسب شومینه ها و اجاق گاز از احتراق ناقص تولید می شود. استفاده از ردیاب های مونوکسیدکربن به کاهش تجمع آن کمک می کند و به همین ترتیب باعث کاهش آلودگی هوای داخل خانه می شود.

به صورت منظم خانه خودرا تمیز کنید

  • ملافه ها را هفتگی در آب گرم بشویید

ذرات گرد و غبار ، عناصر سمی ریز و شوره حیوانات خانگی به طور معمول در ملافه ها با گذشت زمان جمع می شوند. از آنجا که اندازه این ذرات بسیار کوچک است ، در هوا معلق می شوند و حتی بدون آن که بدانیم آنها را تنفس می کنیم. شستشوی ملافه های هفتگی در آب گرم بهترین روش برای از بین بردن آنها و در عین حال بهبود کیفیت هوای داخل خانه است. این یک مقدمه و اساس در راههای جلوگیری از آلودگی هوا در خانه است.

شمع های موم زنبورعسل

  • از شر شمع های معطر و ساخته شده در بازار خلاص شوید

شمع های معطر و ساخته شده در بازار پیشرو در آلودگی هوای داخل خانه هستند. بیشتر شمع ها حاوی موم پارافین هستند و هنگام روشن شدن ، موم تولوئن و بنزن می دهد که این مواد سرطان زا هستند. از طرف دیگر ، فتیله های بیشتر شمع های معطر حاوی سرب هستند. شمع های معطر حاوی رایحه مصنوعی نیز هستند. جایگزینی شمع های معطر و ساخت تجاری با شمع های طبیعی موم راهی مطمئن برای کاهش آلودگی هوای داخل خانه است.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا با کیفیت

دستگاه های تصفیه هوا بی شماری وجود دارد ، اما انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا با کیفیت خوب کلید بهبود کیفیت هوای داخلی است. تصفیه کننده های هوا با بهترین کیفیت ساکت هستند و حدود ۹۹٪ ذرات معلق در هوا را از بین می برند. همانطور که تصفیه هوای با کیفیت هزینه بیشتری دارد ، به هر هزینه ای هم که انجام شود می ارزد زیرا نوید کیفیت بهتر و بهبود هوای داخلی را می دهد.

  • از فیلترهای گرمخانه پیشرفته تر استفاده کنید

گرمخانه ها میلیون ها گرد و غبار کوچک و ذرات دود منتشر می کنند. همچنین در صورت تهویه نامناسب به دلیل احتراق ناقص ، مونوکسیدکربن آزاد می کند. بنابراین ، استفاده از فیلترهای پیشرفته گرمخانه به کاهش آلودگی هوا کمک می کند. به دلیل اینکه (در مقایسه با فیلترهای سنتی) برای تمیز کردن هوا تا ۹۹.۹۷٪ کارایی طراحی شده اند. این روش در جامعه امروزی بهترین روش در جهت روش های از بین بردن آلودگی و تصفیه هوای خانه در جهت راههای جلوگیری از آلودگی هوا در خانه می باشد.

بهتر از قبل از خرید ، راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا مطالعه کنید

استفاده از گیاهان تصفیه کننده هوا

گیاهان به طور شگفت انگیزی در دفع سموم از خانه کار می کنند. علاوه بر این ، گیاهان طبیعی و دارای ارزش زیبایی هستند.

علاوه بر این ، گیاهان هنگام تصفیه هوای داخلی از سموم، سر و صدا ایجاد نمی کنند. نمونه هایی از گیاهان که می توانند در تصفیه به منظور کاهش آلودگی هوای داخل خانه کمک کنند شامل پیچک انگلیسی ، گیاه عنکبوت ، سرخس بوستون و سوسن صلح است.

در موارد فوق تلاش در ارائه روش های از بین بردن آلودگی و تصفیه هوای خانه و هم چنین راههای جلوگیری از آلودگی هوا در خانه نموده ایم.