اجاق گاز صفحه ای یا مبله؟ کدام بهتر است ؟

گاز صفحه ای بهتره یا مبله

اگر قصد تغییر و ایجاد یک چیدمان نو در آشپزخانه خود داشته باشید ؛ قطعا یکی از مهم ترین اجزایی که باید به آن فکر کنید اجاق گاز است. چرا که این محصول بخش زیادی از نما و جلوه ی  آشپزخانه شماست و با انتخابی بد ، زیبایی و روح قلب خانه کمرنگ می شود. جدا از مسائل زیبایی و چیدمان ؛ کاربرد و مصرف نیز بسیار حائز اهمیت است. چرا که هر کدام از انی دو دسته مزایا و معایب بخصوصی دارند که حتما باید آن  ها را در نظر بگیرید تا در دراز مدت تجربه کاربری بهتری داشته باشید.

تفاوت های این دو دسته در سخت افزار ، نمای ظاهری ، نحوه نصب و میزان فضای اشغال شده است. این تفاوت ها موجب می شود تا هر کس بسته به نوع چیدمان ، سلیقه و نیاز مصرفی محصول مد نظرش را ار میان گاز های مبله و یا صفحه ای انتخاب کند. پس با سیتی سازه در بررسی کلی اجاق گاز ها و عوامل موثر در تصمیم گیری برای خرید همراه باشید.

اجاق رومیزی یا اجاق ایستادهجنس صفحه میتواند استیل و یا شیشه باشد که نوع شیشه ای نمای زیبا تر و نوع استیل نگهداری آسان تری دارد. برای صفحه های استیل بهتر است از استیل مات استفاده کنید تا ضمن نظافت آسان نگران خط و خش نیز نباشید. در نظر داشته باشید که اجاق های شیشه ای نسبت به دما و ضربه مقاوم اند اما مقاومت کمتری نسبت به نمونه های استیل دارند.

اجاق گاز های مبله بخریم یا اجاق گاز توکار صفحه ای

سر شعله و ترموکوپل دو فاکتور مهم سخت افزاری در اجاق هستند و در اجاق گاز بسیار مهم است که از کیفیت مناسبی برخوردار باشند. چرا که راندمان حرارتی و ایمنی کالا به این قطعات وابستگی زیادی دارد. برند های SABAF و DEFENDI در زمینه سر شعله بهترین بازارند گرچه که تولید کنندگان داخلی نیز دست کمی از آنها ندارند. برای شیرآلات گاز ، باز هم برند ساباف بهترین است. قطعه ولوم که بر روی شیر سوار می شود عموما از جنس باکالیت و استیلند که مقاومت و زیبایی خوبی دارند اما در صورت بی کیفیت بودن ولوم امکان داغ شدن بیش از حد ، آّب شدن و دفرمه شدن ولوم وجود دارد.

خرید اجاق گاز مبله بهتر است یا اجاق گاز صفحه ای

نمای ظاهری نیز بسته به سلیقه و میزان فضایی که در آشپزخانه وجود دارد قابل انتخاب است. ضمن اینکه چیدمان شعله ها نیز نکته مهمیست که باید در نظر داشته باشید. رعایت فاصله مناسب شعله ها از هم و محل قرار گیری پلوپز ( چپ ، راست و یا وسط بودن ) نکاتیست که اگر فکرش را نکنید در هنگام آشپزی و استفاده می تواند مشکل ایجاد کند. مثلا اگر سمت راست گازتان فضای بیشتری دارید بهتر است که پلوپز راست را انتخاب کنید تا برای جابجایی ظروف ، پخت و پز و … راحت تر باشید.

تفاوت های اجاق گاز رومیزی و اجاق گاز فردار

تفاوت های رومیزی و مبله

یک باور غلط در میان فروشنگان و مصرف کنندگان اجاق این است که راندمان حرارتی گاز های رومیزی و صفحه ای از مدل های فر دار کمتر است. این حرف تا چند سال قبل قابل استناد بود چرا که سابقا از سخت افزاری ضعیف تر در اجاق های رومیزی استفاده می شد. که دلیل آن نیز نبود تکنولوژی و دانش مورد نیاز بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساخت در صنعت این مسئله موضوعیت نداشته در گاز هایث صفحه ای ایرانی و خارجی از سرشعله هایی استفاده می شود که در گاز مبله نیز استفاده می شود. لذا به طور کلی راندمان حرارتی گاز های مبله و صفحه ای بلحاظ ضعف و قدرت تفاوتی نداشته و تنها به کیفیت ساخت ، قطعات و سرشعله وابسته است.

تفاوت اصلی میان این دو دسته در داشتن یا نداشتن فر است. این مساله تفاوتی عظیم را در کارکرد ، نصب و… به وجود می آورد. اگر فضای کمی در آشپزخانه دارید یا می خواهید بهینه تر از فضای خود استفاده کنید ؛ بهتر است از اجاق های رو میزی استفاده کنید. ضمن آنکه به دلیل ساختار کلی و زمخت اجاق های مبله ؛ تنوع بسیار کمتری در انواع طراحی و شکل ظاهری نسبت به نمونه های دیگر دارند. به وطر مثال گستره گاز های شیشه ای رومیزی بسیار بیشتر از نمونه های فر دار است.

گاز فردار بهتر است یا گاز بدون فر

با وجود امکان نصب آسان محصولات توکار رومیزی ، در صورتی که صفحه یا کابینت مناسب ندارید و یا آپشن قابل جابجایی بودن گاز برای شما مهم است میتوانید اجاق گاز های مبله را تهیه کنید. ضمن آنکه با این کار همزمان فر را هم در اختیار خواهید داشت. اما اگر زیاد از فر استفاده نمیکنید و آنرا عضوی غیر ضروری برای استفاده خود تلقی میکنید ، به طور قطع انتخاب مبله یک اشتباه برای شما خواهد بود. و بهتر است از اجاق گاز های رومیزی تهیه کنید. زیرا در غیر این صورت هم هزینه بیشتری پرداخت میکنید ( تقریبا دو برابر نمونه های توکار رومیزی ) و هم فضای خود را هدر دادید! در صورتی که در کابینت و آشپزخانه خود جای گاز مبله را تعبیه شده دارید ولی نیازی به فر گازی ندارید میتوانید محصولات طرح فر برا خریداری کنید. هرچند تنوع بسیار کمتری دارد و دست شما در انتخاب بسته خواهد بود.