یک اجاق گاز خوب چه مشخصاتی دارد ؟

از زمانی که از اجاق های هیزمی و بعد تر از اجاق های ذغالی استفاده می شد ، تا اکنون که انواع مختلف اجاق های گازی و برقی در باباز موجود است ، همواره اجاق به عنوان عضوی مهم و کلیدی در آشپزخانه که قلب تپنده هر خانه و کاشانه ای است در زندگی روزمره ما حضور داشته است. یک اجاق گاز خوب ، می تواند کیفیت زندگی را عوض کند چرا که به طور مستقیم با یکی از اصلی ترین نیاز های هر کس یعنی خوراک در ارتباط است. حال به این سوال میرسیم که یک اجاق گاز خوب چه مشخصاتی دارد ؟

اجاق گاز

برای انتخابی مطمئن و خوب ؛ نیاز است که در اولین قدم نیاز های خود را شناسایی کنید. چرا که طیف گسترده و بسیار متنوعی از نظر امکانات ، کاربرد ، ظاهر و قیمت محصولات در بازار موجود است. به همین دلیل است که اگر نیاز خود را مشخص نکرده و تعیین نکنید که چه فاکتور هایی برایتان ازاهمیت بیشتری برخوردارند ؛ قطع به یقیین در میان سیل انواع مختلف اجاق گاز سردرگم خواهید شد. و سردرگمی ، فرآیند انتخاب و خرید را ملال خسته کننده و طولانی کرده و باعث می شود نتوانید آنچه را که متناسب با استفاده خودتان است تهیه کنید. حال پس از مشخص کردن نیاز ها و موارد استفاده ، به بررسی انواع مختلف اجاق می پردازیم.

امکانات اجاق گاز

ویژگی اجاق های برقی

با پیشرفت تکنولوژی ؛ برند های داخلی و خارجی اجاق های برقی را تولید کردند که از نیروی برق و گرمای المنت برای پخت بهره می برند. از مزایای این دسته از محصولات می توان مواردی مانند : تسریع و سرعت بخشی به فرایند پخت ؛ وجود نداشتن مشکلاتی مانند نشت و لوله کشی گاز و ایمنی بیشتر نسبت به نمونه های گازی را نام برد. در مقابل این نکات ، معایبی مانند مصرف بالای برق که و از کار افتادن به هنگام قطعی برق ( که متاسفانه امری شایع و غیر قابل اجتناب است) نیز شامل این محصولات می شوند.

اجاق گاز برقی

ویژگی اجاق های گازی

گستردگی این محصولات در بازار به حدی بیشتر و زیاد تر از محصولات برقیست که عموما اجاق خوراک پزی را با نام “اجاق گاز” می شناسند. دلیل این استقبال نیز قیمت پایین تر گاز نسبت به برق و نوع گرمایش و شعله اجاق های گازی است. همچنین میزان قطعی و یا افت فشار شبکه گاز نسبت به برق پایین تر است. این دسته از محصولات مدت هاست که مورد استفاده اقشار مختلف جامعه برای استفاده های روزمره قرار می گیرد اما در طی زمان امکانات بی شماری به آن اضافه شده است. از امکانات پایه ایمنی مانند فندک و ترموکوپل و سر شعله های بهتر تا آپشن هایی مانند تایمر ؛ صفحه کلید لمسی و … همه در خدمت ارائه تجربه کاربری بهتر توسط برند های مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند.

اجاق گاز گازی شعله

ویژگی انواع و جنس صفحه

عموما در اجاق گاز های رومیزی و مبله از اجاق های استیل استفاده می شود. چرا که اصهلاک کمی داشته ؛ نگهداریش آسان است و راحت پاک می شود و زیاد لک و کثیفی را نشان نمی دهند. البته استیل های براق بیشتر خط و خش را نشان میدهند تا استیل های عاج دار ریز. نوع دیگر نیز صفحه هایی شیشه ای هستند که از جنس شیشه نشکن و مقاوم در برابر حرارت کار می شوند. صفحه های شیشه ای به مراتب زیبا تر از استیل هستند اما در ازای این زیبایی و شخصیتی که به چیدمان آشپزخانه می دهند ؛ مراقبت بیشتری در جابجایی و حین کار می طلبند و بیشتر از استیل نیاز به پاک کردن و نگهداری دارند.

نگهداری از گاز

ویژگی اجاق گاز رومیزی

اجاق های رومیزی یا صفحه ای ، مدتیست جای خود را در میان مشتریان باز کرده اند. به طور کلی دو دسته توکار و روکار برای اجاق های صفحه ای وجود دارد.           دسته روکار عموما تعداد شعله کمتری داشته و بلحاظ عملکرد ضعیف تر است ؛ از زیبایی ظاهری کمتری نسبت به نوع توکار برخوردار است و برای مصارف کم و غیر مداوم مانند استفاده در اداره ها مناسب است. اما دسته توکار مصرفی تر بوده و بر خلاف نمونه های روکار  مدل های ۵ یا ۶ شعله نیز دارد. اجاق های توکار به صورت توکار و در درون صفحه کابینت یا صفحه مخصوص تعبیه شده قرار میگیرند و ظارهری شکیل و زیبا دارند. نصب اسان و تنوع در مدل ها از ویژگی های این دسته از محصولات مزیت های بزرگی محسوب می شوند. از نظر عملکرد قوی بوده و توان حرارتی بالایی را در اختیار شما قرار می دهد. همچنین بخاطر نداشتن محدودیت های طراحی گاز های مبله طراحی های متفاوت و زیبایی را میتواند در این محصولات شاهد بود که موجب می شود شما برای هر آشپزخانه و هر دکوراسیونی متناسب با سلیقه خود بتوانید محصولی را انتخاب کنید.

اجاق گاز رومیزی توکار

ویژگی اجاق گاز مبله

از دلایل استقبال گسترده خریداران از این محصول به گذشته بر میگردد. جاییکه بهترین نوع محصول موجود در بازار بود و به دلیل توان حرارتی بالا و وجود تعداد شعله های مناسب مورد انتخاب خیل عظیمی از خریداران قرار گرفت. این سابقه خوب در ذهن مصرف کنندگان با گذشت زمان و روی کار آمدن اجاق های توکار ، این دسته از محصولات همچنان جایگاه خود را در بازار حفظ کرده ، تولید و فروخته می شوند. اجاق های مبله دو نوع فر دار و طرح فر دارند که دسته طرح فر مشابه نمونه های فر دارند و مورد مصرفشان برای کسانیست که نیاز و استفاده ای از فر ندارند اما کابینت مناسب گاز توکار نداشته و فضایی را برای گاز مبله در آشپزخانه دارند. به طور کلی تفاوت گاز های صفحه ای و مبله در امکان جابجایی ؛ نوع نصب و شکل ظاهریست و تفاوتی از منظر عملکرد و توان حرارتی ندارند.

اجاق گاز مبله

اجاق گاز خوب چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی اصلی یک انتخاب خوب این است که محصولی خریداری شود که نه تنها نیاز ها و موارد استفاده را جوابگو باشد بلکه با سلیقه شما ، محیط و چیدمان آشپزخانه و نیز بودجه در نظر گرفته شده متناسب باشد و همخوانی داشته باشد. لذا پاسخ این سوال بسیار متفاوت و متغیر است. چرا که بسته به محیط و سلیقه افراد و البته مورد مصرفی ؛ محصول متناسب فرق میکند. به طور مثال اجاق های رومیزی مصرف بهینه تری از فضا در اختیارتان قرار میدهد. و برای کسانی که نیازی به فر نداشته یا بصورت جداگانه تهیه میکنند انتخابی مناسب است و هزینه کمتری را رقم میزند. در طرف مقابل گاز های مبله قابلیت جابجایی دارند و نیازی به صفحه برای نصب ندارند و در مدل های فردار همه نیاز هارا در یک کالا جمع میکنند.

انتخاب بهترین گاز