برای طراحی اتاق خواب چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

طراحی اتاق خواب به علت کاربرد مستمر و روزانه ما، اهمیت به سزایی در سبک زندگی ما خواهد داشت. آیا تا به حال در اتاق خوابی بوده‌اید که احساس بسیار خوبی در شما القا کند؟ در ۹۰ درصد مواقع علت چنین چیزی، طراحی ساده و کاربردی اتاق خواب است. اما باید بدانید که طراحی ساده سخت‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد، مخصوصا در اتاق خواب.

حتما می‌پرسید چرا؟ پاسخ این است که همه اتاق خواب ها یک تخت دارند وتخت‌ها بزرگ و جاگیر هستند و جاگذاری دیگر اجزای اتاق را به آن تحمیل می‌کنند. اما اگر آن‌قدر خوش‌شانس باشید که بتوانید یک اتاق خواب را از نقطه آغاز طراحی کنید یا آن را تغییر مدل دهید، می‌توانید دیگر المان‌های ایجادکننده فضا را کنترل کنید و در کاربردی بودن و زیبا بودن اتاق نقش داشته باشید.

طراحی اتاق خواب

همه اتاق خواب هایی که در این مطلب به اشتراک می‌گذاریم  این ویژگی را دارند. حتی اگر ویو یا منظره خوبی نداشته باشید، به فضای بیرون دسترسی نداشه باشید و فضای اتاق شما کوچک باشد، استفاده از اصول این اتاق ها و سادگی و کاربردی بودن آن‌ها می‌تواند در طراحی اتاق خواب شما الهام‌بخش باشد.

از آن‌جایی که اتاق خواب یکی از ساده‌ترین اتاق های خانه است، اغلب در طراحی آن دقت زیادی نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در طراحی یک اتاق خواب کاربردی و زیبا باید در نظر داشته باشید، داشتن یک نقشه مناسب و موثر است و این مسئله ارتباطی به میزان فضای شما ندارد.

از این هفت نکته استفاده کنید تا اتاق خوابتان را به بهترین شکل طراحی کنید.

 

  • سیرکولاسیون یا دسترسی ساده

  • طراحی اتاق خواب

    سعی کنید سیرکولاسیون یک طرف اتاق ساده باشد. هتل‌ها در این کار بسیار موفق عمل می‌کنند. بی‌دلیل نیست که ۹۰ درصد هتل‌ها از یک نقشه استفاده می‌کنند: چون ساده و کاربردی است.

زمانی که اتاق دارای سرویس بهداشتی است یا دری به فضای بیرونی دارد، طراحی نقشه سیرکولاسیون کمی چالش‎برانگیز می‌شود.

برای اینکه فضا را از دست ندهید، به مکان قرار گرفتن سرویس بهداشتی و کمد در اتاق خوابتان دقت کنید. برای اتاق هایی که در آن‌ها سرویس بهداشتی یا کمد، قبل از فضای خواب قرار می‌گیرد، راهروی  بزرگ‌تری طراحی کنید. اگر می‌خواهید سرویس بهداشتی و کمد در فضای خواب قرار داشته باشد نیازی به راهروی م  جزا ندارید و می‌توانید فضای سیرکولاسیون را به اتاق اضافه کنید تا اتاق بزرگ‌تر به نظر برسد.

  • به ویو دقت کنید.

اگر اولین چیزی که در اتاق خواب نظر شما را جلب می‌کند، ویویی زیبا از بیرون خانه باشد، مطمئنا احساس بهتری نسبت به زمانی خواهید داشت که تنها چیزی که در اتاق می‌بینید یک تخت است. اگر اتاق خواب تازه‌ای طراحی می‌کنید یا قصد بازسازی اتاق قدیمتان را دارید، به این نکته توجه داشته باشید. لازم نیست منظره‌ای که می‌بینید یک دریاچه باشد، گاهی دیدن حیاط خلوت کوچک خانه‌تان هم حال شما را بهتر خواهد کرد.

  • به حریم شخصی خود توجه کنید.

    طراحی اتاق خواب

اگر طراحی اتاق خواب شما طوری باشد که بتوانید درِ اتاقتان را بدون از دست دادن حریم شخصی خود باز بگذارید، احساس بهتری خواهید داشت. راهروی کوچکی که در این تصویر مشاهده می‌کنید اتاق خواب را از فضای خانه جدا کرده است. از طراحی نقشه‌ای که در آن اتاق خواب مستقیما به فضای عمومی خانه دید داشته باشد، بپرهیزید.

  • با فضای بیرون خانه ارتباط برقرار کنید.

با اینکه چنین کاری در همه موارد امکان‌پذیر نیست، ایجاد ارتباط میان اتاق خواب با فضای بیرون از خانه باعث می‌شود فضا بزرگ‌تر به نظر برسد و نور طبیعی وارد اتاق شود.

اگر اتاق خوابتان در طبقه همکف قرار دارد یا امکان قرار دادن تراس برای شما وجود دارد، استفاده از درهای فرانسوی می‌تواند ظاهری زیبا و خاص به اتاق شما ببخشد.

برای آشنایی بیشتر با فواید نورپردازی طبیعی این مطلب را از دست ندهید.

  • ویژگی‌های مبلمان اتاق را در نظر داشته باشید.

در هنگام طراحی اتاق خواب، باید به شکل مبلمان خود توجه کنید. اغلب در نقشه اتاق خواب، دیواری برای تخت‌خواب وجود دارد، اما مواردی مثل دراور، کمد، تلویزیون، صندلی و میز چه می‌شود؟ این موضوع را با طراح خود در میان بگذارید تا مطمئن شوید برای وسایتان فضای کافی در کنار تخت وجود دارد و همچنین دسترسی به سه طرف تخت راحت است.

  • نور و تهویه را افزایش دهید.

با قرار دادن اتاق خواب در گوشه خانه می‌توانید از مزایای داشتن پنجره بهره‌مند شوید. با این کار هم به نور طبیعی دسترسی دارید و تهویه مناسب‌تری خواهید داشت.

  • عجله نکنید.

همیشه بهترین طراحی‌ها کمی زمان‌بر هستند و نیاز به تفکر و بررسی روش زندگی شما خواهند داشت. زیاد عجله نکنید. اگر نقشه‌ای کاربردی و زیبا می‌خواهید باید کمی صبر پیشه کنید.