دستگاه های تصفیه هوا برای مقابله با ویروس کرونا

آیا دستگاه تصفیه هوا ویروس کرونا (کووید-۱۹) را از بین می برد؟

دستگاه های تصفیه هوا (پاک کننده های هوا) به دو دسته اساسی تقسیم می شوند:

  1. فیلترها و ضد عفونی کننده ها.
  2. دستگاه های تصفیه هوا گاهی چند فیلتر و سیستم ضدعفونی را در یک واحد ترکیب می کنند.

سعی داریم در این مقاله تاثیر دستگاه تصفیه هوا بر کرونا را بررسی نماییم.

فیلترها برای از بین بردن فیزیکی ذرات ریز ماده ای که می توانند در هوای اطراف شناور باشند و برای بهبود کیفیت هوای داخلی طراحی شده اند.

این ذرات شناور شامل گرد و غبار ، گرده و شوره حیوانات خانگی است که در صورت استنشاق ، می تواند آلرژی را تشدید کند. رایج ترین نوع فیلترهای خانگی در حال حاضر فیلترهای HEPA هستند.

ضدعفونی کننده ها برای از بین بردن باکتری ها ، ویروس ها ، کپک ها یا هاگ های قارچی طراحی شده اند که آنها نیز می توانند در محیط اطراف شناور باشند. قرارگرقتن در معرض غلظت زیاد این آلاینده ها می تواند شما را بیمار کند. رایج ترین نوع ضد عفونی کننده ها در حال حاضر دستگاه های اشعه ماورا بنفش و پلاسمای سرد هستند.

قبل از این روش های تصفیه هوا خانه را مطالعه کنید

می خواهیم به این موضوع مهم بشر در حال حاضر یعنی تاثیر دستگاه های تصفیه هوا بر کووید19 بپردازیم.

دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا برای مقابله با کرونا

HEPA مخفف “توقف ذرات با بازده بالا” است. همانطور که از نامش پیداست ، این فیلترها واقعاً در بیرون کشیدن چیزها از هوا و نگه داشتن آنها به خوبی کار می کنند تا امکان گردش مجدد آنها وجود نداشته باشد. الیاف موجود در فیلتر HEPA برای به دام انداختن ذراتی به قطر 0.01 میکرون – فقط قسمت کوچکی از عرض موی انسان- طراحی شده اند.

دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا برای مقابله با کرونا

ویروس کرونا در انتهای پایین ترین محدوده فیلتر HEPA است ، بنابراین ممکن است 100٪ در جذب ویروس با یک بار عبور هوا از فیلتر موثر نباشد. اما اگر یک سیستم تصفیه با چندبار عبورهوا از فیلترهپا در یک دوره زمانی خاص اجرا شود ، می تواند مقدار زیادی از ویروس را بالای نود درصد (94/99 تا 97/99) درصد از بین ببرد. در این نوع تاثیر دستگاه تصفیه هوا بر کرونا و به خصوص تاثیر دستگاه های تصفیه هوا بر کووید19 وجود دارد.

ویروس کرونا در انتهای پایین ترین محدوده فیلتر HEPA

دستگاه تصفیه هوا با لامپ UV برای از بین بردن کرونا ویروس

دستگاه های نور ماوراء بنفش برخلاف  دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا، چیزی را حذف نمی کنند. در عوض ، برای از بین بردن ویروس ها ، باکتری ها یا هاگ های کپک که در اطراف آنها قرار دارند و در معرض نور ماوراء بنفش قرار دارند ، طراحی شده اند. قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش به میزان کافی در دستگاه تصفیه هوا می تواند برخی ویروس ها از جمله COVID-19 را از کار بیندازد.

دستگاه تصفیه هوا با سیستم یونیزاسیون برای از بین بردن کرونا

یونیزرها به ذرات هوا یک بار الکتریکی می دهند ، که آنها را به سمت چیزی با بار الکتریکی مخالف می کشد. این اشیا می توانند صفحات جمع کننده درون دستگاهها یا سطوح مختلف اطراف اتاق (دیوارها ، فرشها ، پرده ها ، سقف ها و غیره) باشند. اما هنگامی که آنها چیزی را پیدا کردند که مورد علاقه آنها قرار گرفته است ، ذرات تمایل دارند در آنجا بمانند. بسیار شبیه به الکتریسیته ساکن است. دستگاه های تصفیه هوا که از یونیزرها استفاده می کنند برای کاهش انتقال ویروس خوب هستند.

دستگاههای تصفیه هوای ازن ساز

ژنراتورهای ازن مولکول استاندارد اکسیژن را تغییر می دهند به طوری که به جای فقط دو اتم ، سه اتم دارد. مولکول سه اتمی ازن نامیده می شود و اکسیژن نیست و با محیط خود در تعامل متفاوت از هوای معمولی که تنفس می کنیم، است. استنشاق ازن می تواند باعث سرفه ، تحریک گلو ، تنگی نفس و سایر موارد حتی در افراد سالم شود. ازن حتی می تواند به ریه آسیب برساند. افراد مبتلا به آسم یا سایر مشکلات تنفسی می توانند به کیفیت هوا بسیار حساس باشند ، بنابراین بایداز قرار گرفتن در معرض ازن اجتناب کرد.

دستگاه های تصفیه هوا می توانند یک لایه محافظتی اضافی برای شما ایجاد کنند ، اما در مقایسه با سایر استراتژی ها ، مانند استفاده از ماسک ، فاصله اجتماعی و ضد عفونی کننده سطوح ، مقدار اثربخشی آن محدود است. همه اینها بیش از هر چیز دیگری که در مورد آن صحبت کردیم نقش مهمی در حفظ امنیت شما دارند.

در چه شرایطی مردم باید از دستگاه تصفیه هوا در طی بیماری همه گیر COVID-19 استفاده کنند؟

خانه شخصی شما به طور کلی امن ترین مکانی است که می توانید در طی بیماری همه گیر COVID-19 داشته باشید. اگر میخواهید بدانید چه مکان هایی نیاز به دستگاه تصفیه هوا دارند این مقاله را کلیک کنید

بنابراین ، یک فرد معمولی احتمالاً به دستگاه تصفیه هوا نیاز ندارد. این امر خصوصاً درصورتی صادق است که فقط با اعضای خانواده خود معاشرت داشته باشید ، هر زمان که بیرون می روید ماسک بزنید و روشهای مناسب فاصله گذاری اجتماعی را دنبال کنید.

اما اگر کسی در خانواده شما COVID-19 داشته یا مشکوک باشد تا زمانی که از سلامت آن  فرد مطمئن شوید نیاز به قرنطینه دارد ، داشتن یک دستگاه تصفیه هوا در اتاق با درب بسته ممکن است منطقی باشد ، اگر فقط برای کمک به محافظت از سلامت مراقبان و پرستاران در برابر مواجهه احتمالی با بیماری باشد.

همچنین اگر شخصی در خانه شما در معرض خطر بسیار بالایی باشد – یا مبتلا شدن به COVID-19 یا ایجاد عوارض ناشی از آن – این نکته ای است که باید در نظر بگیرید.

هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا به دنبال چه چیزی باشید؟

به اندازه منطقه ای که می خواهید تحت پوشش قرار دهید فکر کنید. دستگاه تصفیه هوا در اتاق های کوچکتر با درب بسته بسیار موثر است. بنابراین ، مدیریت فضاهایی با طرح طبقه باز دشوارتر خواهد بود. اگر محل سکونت، سقف بلند داشته باشید ممکن است مجبور شوید دستگاهی کمی بزرگتر بخرید. اما اگر یک منطقه 600 فوت مربع و دستگاهی دارید که برای پوشش 300 فوت مربع طراحی شده است ، تهیه دو عدد منطقی است. قبل از هر اقدامی راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا مطالعه کنید

برخی دیگر از مواردی که مردم می توانند برای بهبود کیفیت کلی هوای داخلی در خانه انجام دهند چیست؟

اگر دما ، رطوبت ، ازن و مواد حساسیت زای اضافی نگران کننده نیستند ، می توانید:

  • پنجره ها را باز کنید / پنکه های سقفی را روشن کنید تا گردش هوا افزایش یابد
  • از فن های استفاده کنید (موقعیت یک را به گونه ای تنظیم کنید که هوا را از یک پنجره بیرون بدهد و دیگری را به طوری که هوای بیرون را از پنجره دیگری به داخل بکشاند)

اگر هر یک از این عوامل نگران کننده باشد می توانید

  •  پنجره ها را بسته نگه دارید
  • فن را روی سیستم HVAC تنظیم کنید تا به طور مداوم کار کند ، حتی اگر هوا همیشه خنک یا گرم نشود
  • سیستم تهویه هوای مرکزی را با یک فیلتر هوای بهتر و با کیفیت بالاتر ارتقا دهید (خرید دستگاه تهویه هوای مطبوع )
  • فیلتر را مرتب عوض کنید. طول عمر معمول فیلتر هوای خانگی با ضخامت 1 اینچ 90 روز است. اگر فن را به طور مداوم روشن می کنید ، باید هر 45 روز یکبار تعویض آن را انجام دهید.

به خاطر داشته باشید که مگر اینکه شخصی در خانه خود مبتلا به عفونت COVID-19 فعال باشید ، هیچ منبع ویروسی کرونا برای کاهش یا فیلتر کردن با هر یک از این روش ها نخواهید داشت. بنابراین ، شما فقط از راه های دیگر کیفیت هوای داخل خانه خود را تغییر می دهید. این تاثیر دستگاه های تصفیه هوا بر کووید19 از ورود ویروس جلوگیری می نماید.

دستگاه های تصفیه هوا گلوله جادویی نیستند. بنابراین ، مهم است که بیشتر از اینکه به کل برنامه خود فکر کنید ، آنها را بخشی از برنامه خود بدانید.

مزایای دستگاه تصفیه هوا برای مقابله با کرونا و آلودگی هوا بسیارد کارآمد بوده و تاثیر دستگاه تصفیه هوا بر کرونا قابل قبول است.